fbpx
Close

Dynamic Symphonic Band

Tweevoudig nationaal kampioen in superieure afdeling

Dynamic overtuigt met musicaltoppers

Dynamic overtuigt met musicaltoppers

In de voormiddag van zondag 25 februari ’18 vulde Cultuurcentrum Belgica in Dendermonde zich met een 400-tal musicalliefhebbers. Zij keken uit naar het optreden van Dynamic Symphonic Band. Het Dendermondse orkest nodigde voor de gelegenheid twee kleppers uit de musicalwereld uit: Deborah De Ridder en Hans Peter Janssens bestegen samen met de muzikanten het podium. Het werd een doorslaand succes.

Imposante ouverture

De honderden luisteraars kregen waar voor hun geld. Dirigent Geert Baetens had immers verschillende bekende melodieën uit het musicalrepertoire geselecteerd. Het imposante Miss Saigon bracht de uitverkochte zaal meteen in de sfeer door te openen met het geluid van een overvliegende helikopter. Deborah De Ridder zong onder andere ‘I Still Believe’ en toonde daarmee meteen wat ze in haar mars had. Even later bracht Hans Peter Janssens ‘The Impossible Dream’ uit De man van La Mancha, een nummer waarvan hij vertelde dat hij het reeds bracht tijdens een vroege auditie, nog voordat zijn carrière hem helemaal tot in Londen voerde.

Klassiekers uit het repertoire

Dynamic vervolgde met Saga Candida, een selectie uit de minder bekende, maar daarom niet minder waardevolle musical ‘Zaad van Satan’. Nadat het orkest een staaltje van zijn veelzijdigheid had getoond, brachten Deborah en Hans Peter enkele ware klassiekers uit het repertoire: met ‘Don’t Cry For Me Argentina’ uit Evita, ‘I Dreamed A Dream’ uit Les Misérables en ‘The Music Of The Night’ uit The Phantom Of The Opera wisten de solisten elk op hun beurt de juiste gevoelige snaar te raken.

‘Kippenvel van begin tot einde’

In het programmaboekje schreef dirigent Geert Baetens ter inleiding: ‘Musicalmuziek bevat vaten vol emoties, gaande van strijdlustigheid, over opgewektheid, verliefdheid, droefheid, naar romantisch en emotioneel.’ Daarmee sloeg hij de spijker op de kop, zoals menig luisteraar na afloop bevestigde. ‘Heel dikke proficiat voor alweer een hartverwarmend concert in deze barkoude dagen!’ en ‘Wauw! Kippenvel van begin tot einde! Spijtig dat het maar één voorstelling is!’ zijn slechts twee van de reacties die achteraf binnenliepen.

Twee staande ovaties

Vooral Hans Peter Janssens’ uitvoering van ‘Bring Him Home’ uit Les Misérables en het duet ‘Totale Duisternis’ uit Dans der Vampieren zorgden ervoor dat er hier en daar een traantje werd weggepinkt. Toen de solisten samen met het orkest het concert afsloten met het bisnummer ‘Come What May’ uit de musicalfilm Moulin Rouge, toonde een tweede staande ovatie dat het publiek vooral uitkijkt naar een volgende editie. In de wandelgangen wordt inmiddels gefluisterd dat zij mogelijk niet op hun honger zullen blijven zitten …

Close